četvrtak, 16. rujna 2010.

Čipka/Lace - Džamija/Zagreb/2009.





Monumentalni podni crtež promjera 12 metara kojeg je Božidar Katić izveo u Galeriji Bačva, varijacija je njegove aplikacije motiva Paške čipke na javnim površinama izvorno planirane kao niz komunalnih projekata u poslovično sivom, otuđenom i devastiranom okruženju novozagrebačkih naselja. Prvi crtež zamišljenog niza izveden je uz pomoć stanara, posebno djece, tijekom studenog ove godine ispred zgrade Mamutica u Travnom gdje će oživljavati pogled sve dok ga djelovanje atmosferilija i pješaka ne izbriše.
U Galeriji Bačva situacija je drugačija. Usklađenost s ritmom izložbenog programa uvjetuje uklanjanje crteža krajem prosinca, a iako ga Katić ovog puta izvodi sam, mi u HDLU optimističnu, zvjezdoliku strukturu doživljavamo kao zajednički blagdanski poklon građanima Zagreba. Galerija Bačva idealan je prostor realizacije snažnih ikoničkih kompozicija namijenjenih pogledu odozgo, a naročito onda kada se kružnom formom u potpunosti poklapaju sa prostornom dispozicijom Meštrovićevog paviljona, poput Tibetanske mandale izvedene na istom mjestu 2006. godine.
Katić izvedbu crteža čipke razvija iz njenog centra, ezoterijski najsnažnije točke koja drži cijelu strukturu, prema rubovima - poput pauka, poput paških vezilja i poput Meštrovića pri koncipiranju paviljona; pa rast kompozicije usklađuje s prirodnim obrascem, tradicijskim postupkom i metodom koncipiranja samog prostora izvedbe. Unutar kulturološkog diskursa Katićevo nadahnuće Paškom čipkom nameće se kao simptom novog osjećaja njegove generacije za tradicijsku umjetnost i kulturnu baštinu, te istovremeno,  i kao realizacija njenih potencijala izražajnim aparatom i disciplinama suvremene umjetničke prakse. Iz vida se ne smije ispustiti ni autorov ironijski odmak prema programskom nasilju nad baštinom u svrhu tranzicijskih marketinških strategija i procesa privatizacije, izraženih performativom „Kupujmo Hrvatsko“ predstavljenim i u Domu HDLU pred točno godinu dana tijekom 29. salona mladih.
Unikatna delikatnost formi i uzoraka Paške čipke po odrazu krhke kristalne strukture stvarnosti usporediva je samo s prolaznom jedinstvenosti snježnih pahulja. U simbolici izmjene starog s novim utkanoj u tradiciju slavljenja Božića i Nove godine kao ljudska mjera neprekidne kozmičke obnove, zvjezdolika struktura transponirana Katićevom rukom u mikrokozmos Meštrovićevog paviljona poziv je na okretanje zanemarenoj suštini blagdanskih običaja u zoru duhovnog mira i meditacije.
Branko Franceschi
*Svakako se mora napomenuti da je projekt “Muzej kvarta” i radionica projekta “Muzej kvarta - Travno” koje su se tijekom lipnja i srpnja 2009. godine odvijale u prostorima Scene Travno pod organizacijom udruge Kontraakcija. Kao projekt, rad Božidara Katića bio je prvi put predstavljen na pratećoj izložbi “Muzej kvarta Travno” otvorenoj 2. srpnja 2009. godine također u Sceni Travno. 

  © Blogger templates Brooklyn by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP